A- A A+

Malay Arabic Chinese (Simplified) English

|  W3C  |  MAKLUMBALAS  |  PETA LAMAN  |  SOALAN LAZIM  |  BANTUAN  |  facebook creative nerds  twitter  youtube creative nerds
  • Home
  • Direktori
  • Aktiviti


LAWATAN PENANDA ARAS JABATAN BENDAHARI KE IPQ

lawatan penanda aras ipq

Selasa, 15 September 2020.
Oleh: Unit Promosi, Jabatan Bendahari.

IPQ: Seramai 10 orang ahli jawatankuasa 5S Jabatan Bendahari diketuai oleh Puan Zabanun Ibrahim telah mengadakan lawatan Penanda Aras 5S  ke Intitut Pengurusan Kualiti (IPQ) UUM bertujuan memberi pendedahan dan pengetahuan kepada staf Jabatan Bendahari bagi meningkatkan kemahiran dan pengetahuan serta memahami keperluan yang terdapat dalam amalan 5S dengan tambahan keperluan kriteria baru mengikut nomal baharu. IPQ dipilih kerana boleh menjadi penandaaras yang terbaik bagi Jabatan Bendahari  kerana telah beberapa kali menjuarai pertandingan 5S di peringkat UUM dan telah mendapat anugerah pensijilan 5S oleh MPC di peringkat kebangsaan.




Rombongan Jabatan Bendahari telah disambut  oleh Pn Faizah Hashim selaku Pengerusi 5S IPQ dengan Prosedur Operasi Standard (SOP) pencegahan penularan Covid19 dibuat sebelum sesi taklimat 5S diberi. Puan Faizah dan stafnya membawa rombongan Jabatan Bendahari  melawat ke sekitar ruang pejabat IPQ, bilik fail, bilik cetak, bilik stor, pantry, surau dan sekelilingnya yang berada di Tingkat 2 dan 3. Ahli rombongan  merasa kagum dengan suasana dan kekemasan pejabat yang ditampilkan di persekitaran IPQ ditambah pula dengan elemen semula jadi seperti pokok-pokok hiasan hijau yang mencuri tumpuan. Menurut Puan Faizah, adalah penting untuk memasukkan elemen peringatan dan informasi berkenaan penyakit Covid19 dan juga langkah pencegahan kerana ia turut termasuk dalam kriteria penilaian 5S. Majlis diakhiri dengan sesi penyerahan cenderamata dan sesi bergambar dengan harapan agar sesi lawatan kali ini memberi banyak input berguna kepada semua staf di Jabatan Bendahari agar dapat terus menambahbaik pelaksanaan 5S di tempat kerja.

 

Tamat.

Print Email

AKTIVITI GOTONG-ROYONG 5S DI JABATAN BENDAHARI

Gotong Royong 5S

 

20 September 2020: Gotong-royong 5S di peringkat Jabatan Bendahari telah diadakan pada 6 ogos 2020. Sesi taklimat awal 5S telah disampaikan oleh Puan Zabanun Ibrahim, selaku Ketua Jawatankuasa Audit Jabatan Bendahari. Tujuan utama gotong-royong juga adalah untuk menambahbaik pelaksanaan pematuhan terhadap langkah pencegahan penularan Covid-19. Gotong-royong ini juga diadakan adalah sebagai persediaan untuk menghadapi Audit Penilaian Amalan Persekitaran Berkualiti Mengikut Norma Baharu Peringkat Universiti bagi tahun 2020 yang bermula pada 1 – 30 September 2020.


Aktiviti gotong royong kali ini agak berbeza kerana staf perlu mematuhi garis panduan keselamatan yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) seperti mematuhi penjarakan fizikal, memakai pelitup muka serta mencuci tangan dengan langkah yang betul sepanjang melakukan aktiviti ini. Pelbagai aktiviti telah dijalankan seperti menyusun atur ruang tempat kerja staf, menyapu, menyisih dan membuat keseragaman dalam amalan norma baharu dengan mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) pencegahan penularan Covid-19. Manakala label penjarakan fizikal telah ditampal di bilik-bilik mesyuarat, ruang makan, ruang menunggu, ruang kaunter, surau serta ruang penempatan staf. Penyediaan poster SOP basuh tangan, SOP Covid-19, etika surau mengikut norma baharu serta penempatan cecair pembasmi kuman (hand sanitizer) di kaunter dan ruang tumpuan disediakan agar semua staf sentiasa beringat dan patuh akan SOP ini walau di mana sahaja berada. 


Gotong royong dibahagikan mengikut zon iaitu Zon MYR, Zon GBP, Zon EUR, Zon NZD dan Zon AUD. Dengan adanya aktiviti seperti ini dapat melatih serta menyemai sikap kekitaan dikalangan staf Jabatan Bendahari  supaya bersama-sama menjaga kebersihan, kekemasan dan keselamatan di tempat kerja dan diharapkan menjadi amalan oleh setiap staf di Jabatan Bendahari.



Jom Amalkan 5S.



Tamat.

Print Email

AMALAN NORMA BAHARU DI JABATAN BENDAHARI

amalan norma baharu

20 September 2020: Penularan wabak Covid-19 pada tahun ini telah memberi impak bukan sahaja terhadap sektor ekonomi dan kesihatan awam, malah ia turut memberi perubahan besar kepada keseluruhan kehidupan rakyat Malaysia termasuk penerimaan norma baharu dalam semua aktiviti seharian. Penularan wabak Covid-19 merupakan sesuatu yang perlu diambil perhatian secara serius bagi semua masyarakat.Justeru itu, bagi membendung wabak Covid-19 Jabatan Bendahari turut mengambil langkah proaktif dalam menyokong Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) dan menyahut seruan Perdana Menteri Malaysia yang melancarkan “Kempen Pembudayaan Norma Baharu” yang diadakan pada 8 Ogos 2020.

Semua staf dan pelanggan Jabatan Bendahari perlu memakai pelitup muka, mendaftar maklumat diri dalam aplikasi MYQR UUM @ MySejahtera, menjalani pemeriksaan suhu badan, mengamalkan penjarakan sosial satu meter dan mencuci tangan menggunakan cecair pembasmi kuman (hand sanitizer). Walau bagaimanapun, penggunaan cecair pembasmi kuman di tempat awam juga sebenarnya harus diteliti kerana orang ramai menyentuh permukaan bahagian pemicit yang sama  boleh menyebabkan berlaku jangkitan. Bagi mengelakkan ianya berlaku, Pembantu Operasi Jabatan Bendahari, En. Isran Idris,berinovatif mencipta alat pemegang cecair pembasmi kuman tanpa menggunakan tangan bagi memudahkan staf dan pelanggan Jabatan Bendahari. Alat pemegang cecair pembasmi kuman yang menggunakan pedal dan hanya perlu dipijak dengan menggunakan kaki bagi mengeluarkan cecair pembasmi kuman tersebut yang hanya menggunakan paip pvc telah mula digunakan pada 9 Ogos 2020 dan diletakkan dihadapan pintu masuk Jabatan Bendahari.


Kita belum menang.

#Kitajagakita#

Tamat.

Print Email

JABATAN BENDAHARI TURUT PERIHATIN NASIB PENDUDUK NAPOH

rescue

 

Sintok, 9 Ogos 2020. Prihatin akan nasib penduduk Napoh yang kini berada di bawah TEMCO (Targeted Enhanced Movement Control Order) sejak lebih satu minggu lalu, Jabatan Bendahari telah melancarkan kutipan kilat bagi menyokong program CSR yang dilancarkan oleh Pusat Kesihatan Universiti (PKU) melalui program UUMPrihatin - RESCUE Penduduk Napoh -Tabung Bantuan Dan Makanan. Dengan kemurahan hati kakitangan Jabatan Bendahari telah membolehkan kutipan sebanyak RM600 dikumpulkan dan diserahkan kepada Pengarah PKU, Dr Adi Azhar Abdul Razak pada jam 2.30 petang tadi. Jabatan Bendahari mendoakan keselamatan warga Napoh dan semoga Napoh dan seluruh Negeri Kedah segera pulih daripada serangan Covid-19.

Print Email

uum  mygov  msc  mampu  myideas myline tourism krste sirim